Gmina krzywcza

CAŁKOWITY ZAKAZ WYPALANIA TRAW, LASÓW, ŁĄK I POZOSTAŁOŚCI ROŚLINNYCH !

Mając na uwadze nasilającą się w okresie wiosennym liczbę pożarów, która spowodowana jest wypalaniem suchych traw i pozostałości roślinnych – przypominamy Mieszkańcom Gminy Krzywcza, że wypalanie traw jest surowo zabronione i niesie za sobą poważne konsekwencje zarówno prawne jak i ekologiczne. W myśl obowiązującego prawa uznawane jest za wykroczenie, a gdy skutki są poważniejsze – czyn taki traktuje się jako przestępstwo.

KARY DLA PODPALACZY

Zgodnie z treścią art. 124 ust. 1 Ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 1478, z późn. zm.): „1. Zabrania się wypalania łąk, pastwisk, nieużytków, rowów, pasów przydrożnych, szlaków kolejowych oraz trzcinowisk i szuwarów.”

 – Zgodnie z treścią art. 130 a Ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody: „Kto usuwa roślinność przez wypalanie z gruntów rolnych, obszarów kolejowych, pasów przydrożnych, trzcinowisk lub szuwarów, podlega karze aresztu, ograniczenia wolności albo grzywny do 30 000 złotych.

 – Zgodnie treścią z art. 30 ust. 3 ustawy z dnia 28 września 1991 r. o lasach (t.j. Dz.U. 2020 r. poz. 1463, z późn. zm.): „3. W lasach oraz na terenach śródleśnych, jak również w odległości do 100 m od granicy lasu, zabrania się działań i czynności mogących wywołać niebezpieczeństwo, a w szczególności:
1) rozniecania ognia poza miejscami wyznaczonymi do tego celu przez właściciela lasu lub nadleśniczego;
2) korzystania z otwartego płomienia;
3) wypalania wierzchniej warstwy gleby i pozostałości roślinnych.”

Zgodnie treścią z art. 163 § 1. ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks karny (tj. Dz.U. 2020 r. poz. 1444, z późn. zm.): „§ 1. Kto sprowadza zdarzenie, które zagraża życiu lub zdrowiu wielu osób albo mieniu w wielkich rozmiarach, mające postać:

  1. pożaru,(…) podlega karze pozbawienia wolności od roku do lat 10.”

– Oprócz wspomnianych kar rolnikowi, który zostanie nakryty na uprawianiu tego procederu  a jest beneficjentem dopłat, mogą grozić dotkliwe sankcje ze strony ARiMR. Przepisy dotyczące wsparcia w ramach płatności bezpośrednich i obszarowych odwołują się m.in. do zasad dobrej kultury rolnej zgodnej z ochroną środowiska.  W sytuacji udowodnienia osobie, która jest beneficjentem dopłat, wypalania traw lub nieużytków rolnych mogą być na niego nałożone sankcje w postaci obniżenia kwot dopłat bądź w skrajnych przypadkach całkowitego ich pozbawienia.

ZAGROŻENIA

– Podczas pożaru powstaje duże zadymienie, które jest szczególnie groźne dla osób przebywających w bezpośrednim sąsiedztwie miejsca zdarzenia, z uwagi na możliwość zaczadzenia oraz braku dostępu tlenu,
– Ogień szybko się rozprzestrzenia i może się  wymknąć spod kontroli powodując pożary dużych obszarów polnych, leśnych czy gospodarstw domowych,
– Dym powoduje ponadto zmniejszenie widoczności na drogach, co może prowadzić do powstania groźnych w skutkach kolizji i wypadków drogowych,
– Nierzadko również ogień przenosi się na sąsiednie zabudowania co skutkuje zniszczeniem mienia i utratą dorobku całego życia,
– Wypalanie niszczy glebę zabija pożyteczne mikroorganizmy oraz zwierzęta w tym owady zapylające,
– Pożary traw powodują spustoszenie dla flory i fauny,
– W płomieniach lub na skutek podwyższonej temperatury ginie wiele pożytecznych zwierząt kręgowych: płazy (żaby, ropuchy, jaszczurki), ssaki (krety ryjówki, jeże, zające, lisy, borsuki, kuny, nornice, badylarki, ryjówki i inne drobne gryzonie),
– Płomienie niszczą miejsca bytowania zwierzyny łownej, m.in. bażantów, kuropatw, zajęcy, saren, jeleni czy dzików.

Jeśli zauważysz wypalanie traw niezwłocznie zawiadom odpowiednie służby:
Straż pożarna – 998
Numer alarmowy – 112
Policja – 997

ZANIM PODPALISZ, ZASTANÓW SIĘ CZY PRZEZ BEZMYŚLNOŚĆ NIE NARAZISZ ZDROWIA I ŻYCIA SWOJEGO ORAZ INNYCH